“Bij ons zit burgerschap verweven in alle lessen”
Docent Janice Rohan werkt op praktijkschool De Linie en geeft Engels, cultuur en maatschappijleer. Via Dunamare onderwijs heeft ze het leernetwerk burgerschap gevolgd. Ze houdt zich op school volop bezig met dit onderwerp. Hoe pakken ze burgerschapslessen aan bij De Linie? Janice vertelt.
Janice: “Heel veel lessen vallen bij ons onder burgerschap. Bij het vak verzorging gaat het over het opruimen van je huis en je buurt, tijdens gym bespreken we sportkeuzes en bij dierverzorging en groen hebben we het over de ecologische afdruk in de maatschappij. Er zit veel overlap tussen de onderwerpen en alle vakken, maar dat is juist goed. Onze leerlingen zijn gebaat bij herhalen en verduidelijken. In mijn lessen heb ik het over dezelfde dingen, maar ook over regels, afspraken en actuele zaken in de maatschappij. Het is waardevol en ontzettend leerzaam om veel met elkaar te delen.”
Praktijkgericht
“Onze leerlingen zijn doeners. Het werkt het beste als ze dingen zelf zien en ervaren in plaats van alles te lezen uit een boek. Tijdens de praktische lessen rekenen gaat het bijvoorbeeld over reclames en verleidingen, het onderscheiden van echt en nep geld en over sparen en de gevaren van lenen. In het voorjaar hadden we een Veiligheidsdag, waarbij we onder andere werden geholpen door Team Alert en de gemeente. Dat was ontzettend leuk: de politie kwam langs en we hebben een rechtszaak nagespeeld. Er was hiervoor zelfs een lokaal omgebouwd tot rechtszaal met een echte rechter, advocaat en officier van justitie.”
Duidelijke leerlijn
“Elk jaar doen wij mee met een goed doel en koken we voor de kerk in de buurt. Onze burgerschapslessen zijn vaak projectmatig en heel erg leuk voor de leerlingen. En, daar haal ik ook veel energie uit! Ik ben trots op hoe wij burgerschap vorm hebben gegeven op school. Er staat al een duidelijke leerlijn en er ligt een visie. Op dit moment brengen we in kaart welke onderwerpen overlappen en heb ik veel overleg met collega’s. Het doel is een mooi overzichtelijk totaalplaatje, zodat we onze leerlingen nóg beter kunnen bedienen.”