De Hartenlust viert wiskundefeest
Vandaag, op 14 maart, is het Pi-dag. Wereldwijd geven scholen, bedrijven en universiteiten extra aandacht aan wiskunde. Ook op Dunamare-school De Hartenlust wordt dit wiskundefeest uitbundig gevierd. Oleksandra Khokhla, wiskunde- en rekendocent, vertelt over het vak, de opdrachten in school en de wedstrijd.
Oleksandra: “Niet alle leerlingen staan direct te springen bij het volgen van het vak wiskunde of rekenen. En ook in kranten lezen we tegenwoordig vaak: wiskunde is moeilijk voor veel kinderen. Drie jaar geleden besloot ik daarom wiskunde wat meer te promoten en het feestelijk aan te pakken op Pi-dag. In de Amerikaanse schrijfwijze wordt 14 maart geschreven als 3/14, en de driecijferige benadering van pi is 3,14. Vandaag, op Pi-dag, is het dus een uitgelezen kans om wiskunde extra in het zonnetje te zetten!”
Volop activiteiten
Het belooft een feestelijke dag te worden. “Door heel de school hangen vandaag leuke opdrachten voor leerlingen, docenten en medewerkers, zoals wiskundige puzzels. Tijdens de pauze draaien we bijpassende muziek en voor docenten bak ik een appel- en brownietaart in Pi-vorm. Daarna krijgt iedereen een pi-prijsje.” En er is meer, vertelt de docent wiskunde. “Op donderdagmiddag 21 maart doet onze school ook mee aan de Wereldwijde Wiskunde Kangoeroewedstrijd. In 1980 werd deze in Australië voor het eerst georganiseerd en inmiddels zijn er wereldwijd 80 landen, en ongeveer 6,5 miljoen leerlingen over heel de wereld, die meedoen met deze wiskundewedstrijd. De leerlingen maken op hetzelfde moment nagenoeg dezelfde leuke wiskundige opgaven en dat is werkelijk uniek! In mei zijn de uitslagen bekend en krijgen de leerlingen hun prijzen.”
Leuke lesstof
Oleksandra Khokhla benadrukt dat het promoten van wiskunde echt belangrijk is. “Hoe leuker je het vak maakt - met ludieke activiteiten en praktische opdrachten - hoe meer interesse de leerlingen krijgen binnen én buiten de les. Door de activiteiten bij ons op school is de lol absoluut verhoogd. Dat is win-win; want hoe leuker de stof, hoe eerder leerlingen het oppakken. Wiskunde is absoluut niet saai, het is de toekomst! Wie het begrijpt, ziet de wereld helderder.”