De werkdag van… Lydia Miedema
Een schoolleider, roostermaker, zorgcoördinator; binnen een school werken niet alléén docenten. Deze onderwijstoppers zorgen – samen met de docenten - voor een prettig en veilig leerklimaat op onze scholen. Wat doen zij precies? Deze week: de werkdag van Lydia Miedema (27). Zij werkt als groepsbegeleider van ‘de Boeg’ op de Maritieme Academie in Harlingen.
Wat houdt je baan in?
“De leerlingen wonen hier doordeweeks in Harlingen op de Academie en ik zorg er als groepsbegeleider voor dat de dagelijkse dingen goed verlopen. Je kunt het vergelijken met een groot huishouden dat ik samen met mijn collega’s begeleid. Alleen zit ik ‘s middags niet met de thee klaar voor twee, maar voor 25 kinderen!”
Werk je van negen tot vijf?
“Deze baan is niet te vangen in een negen tot vijf ‘job’: je draait hier zowel avond-, dag- als nachtdiensten. In de ochtenddienst help ik de leerlingen opstarten, check ik of de kamers schoon zijn en ontbijten we met elkaar. ’s Middags komen de leerlingen om vier uur uit school. Dan zet ik thee of limonade klaar, maak een praatje. Als ik avonddienst heb, dan eet ik met de leerlingen, doen we een spelletje en controleer ik hoe het gaat met de persoonlijke hygiëne.”
Heb je zelf iets met varen?
“Totaal niet. Haha! Ik ben erg snel zeeziek, maar vind het fantastisch om zoveel enthousiaste verhalen van de jongeren te horen. Ik leer daar zelf ook veel van. Mijn vriend vaart trouwens wel, mijn leerlingen vinden dat heel interessant. Ze vragen dan over zijn schip en zijn benieuwd waar hij vaart. Dat schept een band.”
Welke eigenschappen zijn handig voor deze baan?
“Je moet best hands on zijn en creatief. Hier leer je in de praktijk, dat praktische moet je wel hebben. Daarnaast moet je oplossingsgericht kunnen werken én van onregelmatigheid houden.”
Zijn nachtdiensten op je lijf geschreven?
“Ik houd van slapen. Door die nachtdiensten draait je hele ritme om, en dat was eerst wel even wennen. Maar je komt wel toe aan werkzaamheden waar je in de drukte van de dag soms geen tijd voor hebt. Leerlingen hebben, zeker in de eerste periode, nog wel eens heimwee en dat komt dan ‘s nachts naar boven. Mijn rol is om er dan voor hen te zijn.”
Wat maakt jouw werkdag geslaagd?
“Soms zijn de dagen intensief, maar dit werk geeft me zoveel energie. Leerlingen komen hier met een specifiek doel, dat maakt de sfeer heel bijzonder. Ik vind het belangrijk dat leerlingen zich hier – zonder familie in de buurt - op hun gemak voelen. Als ik ‘s avonds thuiskom, moe maar voldaan, dan denk ik: we hebben er toch maar een leuke en gezellige dag van gemaakt!”