“Ik probeer mijn liefde voor de taal over te brengen”
Vandaag is het Valentijnsdag: een mooie dag om stil te staan bij de liefde. Dieuwertje Kiel, docent Frans op het Vellesan College, locatie Driehuis, vertelt ons over haar liefde voor de Franse taal.
Waarom wilde je docent Frans worden?
“Heel cliché, maar vroeger ging ik altijd met mijn ouders op vakantie naar Frankrijk. Ik vond het Frans meteen een mooie taal en dacht op een gegeven moment: ik wil het niet alleen kunnen spreken, maar ook leren aan anderen. Als docent Frans probeer ik mijn enthousiasme en liefde voor de taal over te brengen op pubers.”
Lukt dat altijd?
“Soms is dat wat lastiger. Door corona zijn sommige leerlingen wat minder gemotiveerd. Dit soort uitdagingen bespreek ik binnen het leernetwerk van de Dunamare Academie dat ik vorig jaar heb opgezet. Hierin zit een aantal docenten Frans die lesgeven op andere scholen van Dunamare Onderwijsgroep. Het is heel waardevol om met elkaar te sparren en te kijken hoe we ons vak nog beter kunnen overbrengen.”
Frans wordt ook wel de taal van de liefde genoemd. Zie jij dat ook zo?
“Haha, ik vind het niet per se een romantische taal, maar wel heel mooi qua uitspraak. De woorden vloeien in elkaar over; heel anders dan bijvoorbeeld het Nederlands of Duits. Wat mijn favoriete uitdrukking is? ’Je pense, donc je suis’. Voor mij staat het voor opkomen voor jezelf.”
Is er een chanson die je grijs draait?
“Ik luister graag naar Stromae en gebruik zijn nummers soms ook in de les. Bijvoorbeeld Alors on danse of Papaoutai. Zijn teksten komen vaak echt binnen bij de leerlingen, dat is mooi om te zien.”
Ga je nog iets bijzonders doen op deze ‘dag van de liefde’?
“Vandaag ben ik vrij, maar ik vind het leuk om er morgen nog even bij stil te staan in de les: gedichten schrijven naar elkaar of luisteren naar het nummer C'est la saint Valentin.”
Tot slot: waarom zou elke leerling Frans moeten leren?
“Veel jongeren gaan naar de camping in Frankrijk of naar Parijs. Als je de taal spreekt, voegt dat zoveel toe. Sinds kort werken wij met de gebarentaalmethode (AIM) op school: zijdelings grammatica en vooral spreken, spreken, spreken. Tot nu toe ben ik heel enthousiast over het resultaat; de spreekvaardigheid van mijn leerlingen gaat met sprongen vooruit.”