“Ik wil laten zien hoe mooi een baan in het speciaal onderwijs is”
Het eerste blok van het schooljaar zit erop. Hoe gaat het op de verschillende Dunamare-scholen? En wat zijn de plannen voor de komende tijd? In deze serie praten medewerkers ons kort bij. Vandaag: Kim Weidemann. Sinds dit schooljaar vormt ze samen met Jeffrey Delforge het directieteam van VSO Daaf Geluk en Prof. Dr. Gunningschool VSO.
Je staat nieuw aan het roer. Hoe bevalt het tot nu toe?
“Voor mij is deze functie de perfecte combinatie van alles wat ik tot nu toe heb gedaan in mijn carrière. Ik kijk dan ook met een goed gevoel terug op de eerste weken. De afgelopen vier jaar was ik directeur op een basisschool en daarvoor had ik een re-integratiebureau waarmee ik me richtte op jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook deed ik verschillende sociaal-maatschappelijke projecten voor de gemeente. Dat het leiden van een school nu samenkomt met het ondersteunen van jongeren die extra zorg nodig hebben, vind ik heel mooi.”
Waarom heb je de overstap gemaakt naar het voortgezet onderwijs?
“Het basisonderwijs beviel goed, maar toen deze vacature voorbijkwam was ik zo enthousiast dat ik besloot om te reageren. De doelgroep raakt me en ik vind het fantastisch dat de leerlingen echt gezien worden. Ik heb ontzettend veel bewondering voor alle docenten, pedagogisch medewerkers en OOP’ers die zich elke dag inzetten voor de kinderen. Het is overigens vooral heel leuk om met deze doelgroep te werken. Dat is iets waar we de komende tijd mee aan de slag willen: laten zien hoe mooi een baan in het speciaal onderwijs is.”
Wat voor type schoolleider ben je?
“Ik heb een open blik en denk graag buiten de kaders. Om processen te kunnen verbeteren, doe ik veel onderzoek. Wat gaat er goed en wat kan er beter binnen de scholen? Ik vind het leuk om bij de verbeterslagen zoveel mogelijk collega’s te betrekken en hen te laten groeien. Het geven van ruimte en het samen bouwen aan een lerende cultuur vind ik erg belangrijk.”
Staan er mooie projecten op de planning?
“Iets waar ik naar uitkijk, is de jeugdhulp die in onze scholen komt. Nu hebben de leerlingen buiten schooltijd afspraken met allerlei hulpverleners, waardoor ze een druk programma hebben. Erg fijn dus als we dat straks deels onder schooltijd kunnen oppakken. Het geeft mij veel plezier om samen te werken vanuit een gezamenlijke ambitie die inspireert en tegelijkertijd aansluit bij de doelen van iedere partner. Op die manier kun je optimaal van betekenis zijn voor de leerling. Daarnaast heb ik veel zin om me verder in de scholen te verdiepen. Nieuwe dingen leren doe ik graag en het speciaal onderwijs is best complex. Ik kan dus nog jaren vooruit!”