“Ik zie mijn lokaal als een atelier”
Elk jaar verwelkomen we nieuwe medewerkers op onze scholen. Doorstromers, zijinstromers of collega’s die aan de start van hun carrière staan. Wat drijft hen? En hoe zijn ze ontvangen door het team? In deze serie delen zij hun verhaal. Vandaag Marieke Greeve, docent onderzoek & ontwerpen. Dit schooljaar startte zij op het Ichthus Lyceum in Driehuis.
“Ik kom uit het bedrijfsleven en heb hiervoor jaren als grafisch ontwerper en visual designer gewerkt. Het werk dat ik deed bij ontwerp- en reclamebureaus vond ik leuk, maar na vijftien jaar had ik behoefte om me verder te ontwikkelen. Ik had al een ‘Bachelor of Design’ op zak, maar wilde me ook bekwamen in lesgeven. Daarom heb ik me ingeschreven bij de kunstacademie voor de studie ‘docent beeldende kunst en vormgeving’. Daar ging het regelmatig over ‘Onderzoek en Ontwerpen’ (O&O). De combinatie tussen kunst, bèta en wetenschap vind ik superinteressant en sinds dit schooljaar geef ik dit vak op het Ichthus Lyceum.”
Het Technasium
“In de brugklas maken alle leerlingen kennis met O&O en na het eerste leerjaar valt het binnen je profielkeuze. Tijdens O&O werken leerlingen aan diverse vaardigheden, zoals technisch tekenen, schaaltekenen, houtwerken, maquette bouwen, plannen en organiseren (scrum), 3D-ontwerpen en printen. Het bijzondere aan mijn school is dat het een officieel erkend Technasium is. Het Ichthus Lyceum is daarmee uniek in deze regio en verbindt scholen, hoger onderwijs, bedrijfsleven én overheid met elkaar. Je verkent en ontdekt de oneindige mogelijkheden in de bètasector: iets wat bij mij past.”
Praktijkgericht
“In de klas doen we voornamelijk opdrachten uit de praktijk. Ik haal dan ook graag de buitenwereld naar ‘binnen’ en probeer mijn lessen daarop in te richten. Geen schoolse aanpak, maar uit het bedrijfsleven gegrepen. Het lokaal zie ik als een atelier of een ontwerpstudio, en loopbaanoriëntatie en -begeleiding vind ik enorm belangrijk. Misschien juist omdat ik een zijinstromer ben. Mijn enthousiasme voor het vak hoop ik echt over te brengen op de leerlingen. Wat mij betreft is er niks mooiers dan vernieuwing, techniek en modernisering!”