In gesprek met nieuwe collega Simone Froeling van VSO Daaf Geluk
Doorstromers, zijinstromers of starters, elk jaar starten op de scholen van Dunamare Onderwijsgroep nieuwe collega’s aan hun carrière in het voortgezet onderwijs. In deze serie vertellen zij kort wat hen motiveert en hoe het ze bevalt. In gesprek met Simone Froeling, baliemedewerker, VSO Daaf Geluk
Wat heb je hiervoor gedaan?
‘Ik heb twintig jaar als pedagogisch medewerker in de kinderopvang gewerkt. Met kinderen van 0 tot 4. Ik wilde graag naar een school met oudere kinderen. Dat de VSO Daaf Geluk speciaal onderwijs biedt, maakte de overstap extra aantrekkelijk. Zo kan ik ook mijn ervaring als pedagogisch medewerker nog gebruiken. Ja, dat is ook bij de sollicitatie ter sprake gekomen.’
Geef eens een voorbeeld daarvan?
‘Ik heb als pedagogisch medewerker geleerd het gedrag van kinderen te observeren. Je hebt hier veel kinderen met autisme. Die zullen niet zo snel zeggen dat ze zich ongemakkelijk voelen of onveilig. Maar ik zie het aan hun lichaamstaal.’
Als baliemedewerker heb je een centrale plek in de school.
‘Ja, dat klopt. Iedereen komt voorbij. Voor de school is dit een nieuwe functie. Ik ontvang mensen, doe de bestellingen en maak de corveeroosters. Maar vooral zie ik heel veel leerlingen. Ze komen een laptop lenen, ze moeten een te laat-briefje halen. Of komen hun verhaal vertellen. Je bouwt een vertrouwensband op.’
Geen spijt dus?
‘Ik ga elke ochtend met plezier naar mijn werk. Mijn dochter en ik fietsen samen. Ik zet haar af bij de basisschool hier verderop. De eerste week was het rustig, toen waren de leerlingen er nog niet. Kon ik een beetje wennen. Collega’s leren kennen. Vanaf dag 1 vind ik het ontzettend leuk. Het is alsof ik hier al jaren werk.’