“Je gedachten op papier zetten en creatief zijn met taal; dat is waardevol”
Vandaag is het de ‘Dag van de Talen’. Een uitgelezen moment om docent Nederlands Marco van Muiswinkel van het Spaarne College een aantal stellingen voor te leggen. Lees je mee?
Een boek lezen of een boek luisteren?
“Voor mijzelf en voor heel veel leerlingen zeg ik: een boek lezen. Maar als je dyslexie of TOS (taalontwikkelingsstoornis) hebt, is luisteren een geweldig hulpmiddel. Als je dan ook nog eens meeleest, heb je een optimaal resultaat.”
Spelling of grammatica?
“Spelling. Grammatica is voor heel veel leerlingen erg abstract. En heel eerlijk: hoe vaak heb je het in je leven nodig om de persoonsvorm in een zin te kunnen vinden? Spelling daarentegen is voor iedereen belangrijk. We moeten allemaal weleens een sollicitatiebrief sturen of een mail schrijven. Als je dan spellingsfouten maakt, springen die gelijk in het oog.”
Een dictee of een opstel?
“Zonder meer een opstel. Ik ben nu met een project bezig waarbij brugklassers een e-mail schrijven naar hun juf of meester van de basisschool om te vertellen hoe het gaat. De meeste leerlingen hebben een heel blad volgeschreven. Je gedachten op papier zetten en creatief zijn met taal; dat is heel waardevol. Daar komt een dictee niet bij in de buurt.”
Een taal kunnen schrijven of een taal kunnen spreken?
“Spreken! Communiceren met mensen is toch het allerleukst. Ik ga al mijn hele leven naar Frankrijk op vakantie en kan me daar prima verstaanbaar maken. De behoefte om Frans te schrijven, heb ik echter sinds de middelbare school niet meer gehad.”
Nederlandstalige muziek op Engelstalige muziek?
“Ik vind dat de boodschap in Nederlandstalige muziek veel beter overkomt. Je hoort elk woord en voelt het verhaal. Waar ik naar luister? Dat loopt heel erg uiteen. Van Boudewijn de Groot en Robert Long tot rapper Donnie en zangeres Meau.”
Een papieren boek of een e-book?
“Ik sleep nog altijd zes kilo aan boeken mee als ik op vakantie ga. Een e-reader vind ik helemaal niets. Ik wil een boek kunnen voelen, erin terugbladeren of stiekem de laatste bladzijde lezen als ik het spannend vind.”
Nooit meer lezen of nooit meer schrijven?
“Nooit meer schrijven. Ik lees heel veel en ben geen brievenschrijver. Als ik iets te vertellen heb, bel ik wel.”
Literatuur of lectuur?
“Als je kijkt naar jeugdliteratuur dan zijn het nog steeds mooie, spannende of grappige verhalen. Voor jongeren zeg ik dan ook: jeugdliteratuur. Bij volwassen literatuur gaat het minder om het verhaal en vooral om zingeving en de onderliggende boodschap van de schrijver. Zelf grijp ik daarom liever naar lectuur; ik lees voor de ontspanning en hoef er niet per se wijzer van te worden.”
Typen of schrijven?
“Voor mijn leerlingen vind ik met de hand schrijven heel belangrijk. Het leert ze om geordend te werken en de woorden komen net even wat rustiger op papier. Als je ziet hoe snel ze berichtjes sturen op hun telefoon...”
’t Kofschip of t fokschaap?
“’t sexy fokschaap! Dan zit de ‘x’ er ook in. Bovendien spreekt ‘sexy fokschaap’ meer tot de verbeelding. Je hebt dan gelijk hun aandacht.”