“Wat je er zelf ingooit bij de leerling, krijg je in honderdvoud terug”
Martine Elsinga (47) startte twintig jaar geleden als docent Engels. In de jaren die volgden werkte ze op verschillende Dunamare-scholen en kreeg ze steeds meer coördinerende taken. Martine is nu afdelingsleider van 3 en 4 mavo op het Vellesan College: haar eerste ‘echte’ leidinggevende functie.
“Toen ik zag dat het Vellesan College een afdelingsleider voor de bovenbouw mavo zocht met een lesgevende taak was ik gelijk enthousiast. Allereerst houd ik van mavoleerlingen. Ze hebben een bepaalde directheid die ik fantastisch vind en de invloed die je kunt hebben is enorm. Bovendien zijn ze een spiegel van je eigen houding: wat je er zelf in gooit, krijg je in honderdvoud terug. Daarnaast wilde ik – na tijdelijk een leidinggevende rol op Het Schoter te hebben vervuld – verder onderzoeken of leidinggeven bij me past, maar tegelijkertijd het lesgeven niet loslaten. Het contact met de leerlingen is voor mij essentieel; ik denk dat ik niet zonder kan. In deze functie als afdelingsleider komt alles samen.”
'Oh, interessant!'
“Als afdelingsleider ben ik verantwoordelijk voor 23 collega’s. Lief en leed, werkplezier, vitaliteit: alles komt voorbij. Ik zit in verschillende projecten, wat op momenten best pittig is, maar zie mijn taak als afdelingsleider als een paraplufunctie waarbij ik niet altijd de diepte in hoef te gaan. Dat betekent wel dat ik af en toe op mijn handen moet zitten, want bij alles denk ik: oh, interessant! Maar als ik zelf alle problemen probeer op te lossen, kan ik niet het overzicht houden en dat is uiteindelijk écht mijn rol. Waar ik blij van word? Als we als team een project succesvol afronden of mooie stappen zetten. Dat geeft elke keer weer een goed gevoel.”
Positieve boost
“Op dit moment zijn we als afdeling bezig om onder meer een praktijkgericht programma te ontwikkelen dat gekoppeld is aan de nieuwe leerweg. Hiermee worden leerlingen optimaal klaargestoomd voor het mbo. De pilot gaat volgend jaar draaien; daar kijk ik erg naar uit! Een ander mooi project is de overstap van 3 havo naar 4 mavo faciliteren voor leerlingen die dreigen te blijven zitten. In plaats van een ‘faalervaring’ - het jaar overdoen - behalen ze een diploma en krijgen ze een positieve boost. Vervolgens kunnen ze terug naar de havo óf direct door naar het mbo. Dat er op onze school zo veel doorstroommogelijkheden zijn, zie ik echt als een pluspunt.”
Sparren
“Ik vind het belangrijk om een omgeving te creëren waarin we elkaar ondersteunen, uitdagen en het werk vooral sámen doen. Het Vellesan College past dan ook uitstekend bij mij: de organisatie is warm en iedereen zorgt goed voor elkaar. Ik ben ontzettend hartelijk ontvangen en heb de afgelopen maanden veel steun gekregen van het hele team. Omdat het Vellesan College een Dunamare-school is, kun je ook sparren met collega’s van andere scholen, bijvoorbeeld tijdens de teamleidersdag die Dunamare organiseert. De expertise van iemand anders opsnuiven en daar vervolgens zelf mee aan de slag gaan: dat is zo waardevol.”