28 mei 2024

“De bibliotheek moet een veilige haven zijn op school”

Het Coornhert Lyceum is trots op de vernieuwde bibliotheek die in het hart van de school ligt. Bibliothecaris Janneke Elderbroek: “Na een grondige verbouwing en herinrichting van de centrale ruimte is de bieb ruimer, lichter én nog uitnodigender geworden. Het is een plek voor iedereen!”

Sinds de verbouwing ligt de bibliotheek midden in de school. Hierdoor is de sfeer laagdrempeliger geworden. Dat is een goede zaak, vindt bibliothecaris Janneke. Sinds vier jaar werkt ze met veel plezier op de Dunamare-school. “Ik vind het heel leuk om met leerlingen te werken en ze te enthousiasmeren voor boeken. Ik volg alle ontwikkelingen op de voet en lees gemiddeld honderd titels per jaar. Zo kan ik ze goed adviseren, bijvoorbeeld over wat ze kunnen lezen voor de lijst en projecten. Daarnaast is de bibliotheek een plek om zelfstandig te werken tijdens een daltonuur. Iedereen is welkom!”

Gratis panini

Er wordt niet alléén over boeken gepraat, vertelt Janneke. “Ik maak graag een kletspraatje. Is de toets goed gegaan? Heb je een fijn weekend gehad? En als ze ergens mee zitten, kunnen ze bij me terecht. De bibliotheek moet een veilige haven zijn.” Voorheen moesten de leerlingen stil zijn in de bieb, maar nu mogen ze  - op een paar stilteplekken na - overleggen met elkaar. “Ik vind het vooral belangrijk dat leerlingen hier graag komen. Dat betekent ook dat er geen boetes worden uitgedeeld. We willen alles graag positief benaderen. Om leerlingen te stimuleren om hun boeken in te leveren, bedenken we leuke acties. Bijvoorbeeld een gratis panini. Deze aanpak werkt goed!”

Leesplezier

De collectie van de Coornhert-bibliotheek is afwisselend. “We hebben niet alleen de traditionele boeken, maar ook werk van Nederlandse debuutauteurs zoals Simone Atangana Bekono en Stéphanie Hoogenberk. De thema’s in deze boeken zijn echt van nu en daardoor vaak herkenbaar voor leerlingen.” Wat ook in de smaak valt, zijn Engelse boeken die voorbijkomen op BookTok. “Deze mogen ze vaak niet voor de lijst lezen, maar schaf ik toch aan. Want leesplezier ervaren is essentieel. Het zorgt ervoor dat leerlingen blijven lezen en de volgende keer misschien wel een Nederlands boek pakken.”

Boeken op wielen

Tegenwoordig brengt Janneke de boeken ook naar de leerlingen toé. “Ik ben heel blij met de bibliotheekkar. Hier zet ik boeken op waarvan ik denk dat die passend zijn voor een bepaalde klas. Door in de klas over deze boeken te vertellen, beperk ik de keuze voor ze en worden ze niet overweldigd door het grote aanbod. Dit werkt vooral heel goed voor leerlingen die moeite hebben met lezen. Ik heb het overigens wel overzichtelijker gemaakt in onze bieb door de boeken te voorzien van symbolen op de rug. Hierdoor zie je in één oogopslag welk genre het is.”

Minilessen

Janneke werkt nauw samen met collega Maartje de Groote én de sectie Nederlands. “We zijn continu aan het kijken hoe we de leesvaardigheid van leerlingen kunnen verbeteren. Zo zijn we van plan om volgend jaar met minilessen te starten waarin leerlingen fragmenten uit boeken lezen en vervolgens vragen bij de tekst beantwoorden.” Janneke krijgt veel energie van haar baan: “Een bijdrage leveren aan de leesvaardigheid van jongeren en hun leesplezier stimuleren: dat is het mooiste wat er is!”