14 maart 2025

“De juiste kennis en begeleiding is heel belangrijk”

Onderwijs op maat staat bij Dunamare hoog op de agenda. Dat betekent ook een passend aanbod voor hoogbegaafde kinderen. Ieke de Vries is coach, procesbegeleider van de bovenbouw én hb-begeleider op het Saga Driehuis. Ze vertelt over het hoogbegaafdheidsbeleid bij haar op school.


“Toen ik tweeënhalf jaar geleden startte als begeleider voor zij-instromers en hoogbegaafde leerlingen op het Saga, kwam ik erachter dat veel leerlingen bij ons op school meer- of hoogbegaafd zijn. Wat me opviel, is dat veel van deze leerlingen kampten met ervaringen uit hun eerdere schoolperiode: zij pasten bijvoorbeeld niet goed binnen een regulier schoolsysteem, vielen buiten de groep of hadden last van toets- of faalangst. Ik ben toen gestart met het begeleiden van deze zij-instromers en ‘hb-leerlingen’. Ze krijgen indien nodig extra ondersteuning en persoonlijke begeleiding op maat. Inmiddels werken we met drie hb-begeleiders bij ons op school.”

Vis in het water

“Ons Agora-onderwijs – met veel autonomie en maatwerk waarbij de nieuwsgierigheid van de leerlingen centraal staat – trekt leerlingen aan die zelf hun plan willen én kunnen trekken. Er is veel zelfstandigheid; leerlingen bepalen hun eigen tempo en hebben verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.” Ze ziet dat deze vorm hoogbegaafde leerlingen aanspreekt. “Bij Saga voelen ze zich meestal als een vis in het water. De eigenwijsheid van de leerlingen juichen wij toe en natuurlijk zijn er ook uitdagingen; zoals het kaderen, het plannen en uitvoeren van hun ideeën in de praktijk. Dit vergt de juiste aandacht en begeleiding.”

Meer bekendheid

“Hoogbegaafde leerlingen komen op alle schooltypen voor”, benadrukt Ieke. “Sommige vallen uit en komen thuis te zitten. Het bieden van passend onderwijs, ondersteuning en begeleiding is daarom echt van belang. Ik houd niet van labels, maar ik vind het wel een goede zaak dat deze jongeren de juiste begeleiding krijgen. Ik weet als geen ander hoe belangrijk dat is als moeder, docent én hb-begeleider. Het is daarom mooi dat hoogbegaafdheid deze week centraal staat. Het is op elke school, ook bij ons, belangrijk om verdieping te zoeken in kennis en kunde over de begeleiding en ondersteuning van deze groep.”

Kennis en kunde delen

“Naast de begeleiding van de coach op de groep kan een leerling bij ons extra ondersteuning krijgen van een hb-begeleider. We werken bijvoorbeeld aan executieve vaardigheden, zoals het maken van een planning en het houden aan afspraken, maar ook aan sociaal-emotionele ondersteuning.” Het Saga Driehuis wordt begeleid door het Samenwerkingsverband VO Zuid-Kennemerland. “Dit samenwerkingsverband heeft een projectgroep over hoogbegaafdheid opgezet. Eens in de zoveel tijd komen alle hb-coördinatoren van scholen uit Haarlem en omstreken samen om met elkaar in gesprek te gaan over diverse thema’s. Het is goed om een kijkje te nemen over de schutting en kennis en kunde met elkaar te delen!”