“De menselijke maat komt op de eerste plaats”
Een schoolleider, roostermaker, zorgcoördinator; binnen een school werken niet alléén docenten. Deze onderwijstoppers zorgen – samen met de docenten – voor een prettig en veilig leerklimaat op onze scholen. Wat doen zij precies? Deze week: de werkdag van Bas Jongsma (42). Hij werkt als hoofd bedrijfsvoering en financiën op het Ichthus Lyceum.
Wat zijn jouw belangrijkste werkzaamheden in een notendop?
“Als hoofd bedrijfsvoering en financiën ga ik over alles wat met de dagelijkse operatie te maken heeft. Dat wil zeggen het gebouw- en ict-beheer, de administratie, roosters, jaarplanningen en het reilen en zeilen van de school. Daarnaast geef ik leiding aan al het onderwijsondersteunend personeel op school; een team van 22 mensen.”
Dat klinkt als een dynamische baan.
“Klopt. Eigenlijk is elke dag anders, maar ik start altijd met een rondje langs de medewerkers om te kijken of alle faciliteiten het doen om optimaal te kunnen werken. Ik bekijk: spelen er zaken bij de schooladministratie, zijn er uitdagingen met het rooster of bijzondere schoolactiviteiten deze dag en zijn de ICT-faciliteiten op orde? Vervolgens neem ik de dagplanning door met de conciërges en heb ik afstemming met de collega’s van het MT over de operationele activiteiten in de school.”
Wat is jouw favoriete moment op een werkdag?
“Als ik het gevoel heb dat ik een bijdrage heb kunnen leveren om het onderwijs zo goed mogelijk te faciliteren, is mijn dag geslaagd. Die bijdragen zijn divers, bijvoorbeeld conciërges ondersteunen in het aanspreken van leerlingen, maar ook een financieel contract succesvol sluiten met een leverancier.”
Wat vind je het leukst aan jouw baan?
“De afwisseling! Werken in het onderwijs is altijd dynamisch, maar ik zie het als mijn grootste uitdaging om het onderwijs iedere dag zo goed mogelijk te faciliteren. Daarbij hoort ook het dagelijks helpen blussen van kleine én soms ook wat grotere brandjes. Een goed voorbeeld van dat laatste was het faciliteren van het onderwijs tijdens de coronapandemie. Het was aan mij om samen met een aantal collega’s in kaart te brengen wat de docenten nodig hadden aan ondersteuning voor online- en hybride onderwijs. De échte uitdaging kwam toen de leerlingen weer naar school gingen. Iedereen werd geacht een mondkapje te dragen, er moest een veilige online-toetsomgeving komen, de ventilatie lag onder de loep en het was niet duidelijk hoe lang deze activiteiten gingen duren... Gelukkig hebben we dit met het team in goede banen weten te leiden.”
Hiervoor werkte je in het bedrijfsleven. Is deze overstap een bewuste keuze?
“Niet direct, het kwam echt op mijn pad. Ik ben oud-leerling van het Ichthus en werd tien jaar geleden gevraagd om als pianist een kerstvoorstelling te begeleiden. Zo is het balletje gaan rollen. Ik ben begonnen als informaticadocent en geef nu – naast mijn werk als hoofd bedrijfsvoering en financiën - een paar uur in de week les als wiskundedocent. Daarnaast ben ik muzikaal leider van de musicalgroep, ontzettend leuk! Het mooie van het onderwijs vind ik dat het niet om targets gaat om zoveel mogelijk winst te maken; de menselijke maat komt hier op de eerste plaats.”