“De nieuwe leerweg is een win-winsituatie"
Aankomend schooljaar starten de Haarlemse Dunamare-scholen Spaarne College en Coornhert Lyceum met de officiële pilot van de nieuwe leerweg. Om leerlingen alvast kennis te laten maken, draaien beide scholen dit jaar al pilots. Zo had het Spaarne College afgelopen weken een mini-pilot binnen het profiel Economie en Ondernemen. Project-coördinatoren de heer Aboumalih en mevrouw Eryilmaz praten ons bij.
Allereerst: wat houdt de nieuwe leerweg in?
“Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten de leerlingen van de huidige gemengde leerweg (GL) en theoretische leerweg (TL) samen te voegen tot één nieuwe leerweg. Binnen deze nieuwe leerweg gaan leerlingen aan de slag met bedrijfscasuïstiek. Een win-winsituatie voor leerlingen, bedrijven en de school.”
Omdat?
“Leerlingen gaan in gesprek met bedrijven, bedenken creatieve oplossingen, doen onderzoek en leren meer over samenwerken als groep. Bovendien ervaren ze hoe de sfeer binnen een bedrijf is, collega’s met elkaar omgaan en het reilen en zeilen binnen een bedrijf. Zo krijgen ze een veel beter beeld van hun toekomst. Tegelijkertijd komen bedrijven in contact met de leerlingen, waardoor ze hen beter begrijpen. Maar ook voor de school is het waardevol: de contacten die gelegd worden, zijn bijvoorbeeld nuttig voor stages.”
Jullie hebben net een mini-pilot afgerond. Vertel
“Tijdens de mini-pilot zijn er zeven groepen aan de slag gegaan met verschillende bedrijfscasussen uit de regio. Zo creëerde een groep een moderne etalage voor patisserie Cakeworks en bedacht een andere groep een plan om meer klanten aan te trekken voor hobbywinkel Pipoos. Na afloop presenteerden de groepen hun ideeën.”
Wat vonden de leerlingen ervan?
“Sommige leerlingen vonden het wennen om voor een bestaande opdrachtgever aan de slag te gaan en voelden meer druk. Maar ze gaven vooral aan dat ze het heel leuk vonden; juíst omdat het voor een echt bedrijf is. Ook gaven ze aan veel geleerd te hebben over de economische kant van een bedrijf, de uitstraling van een winkel, het presenteren van een idee én plannen en samenwerken. Al met al: een geslaagde mini-pilot!”