Examencommissies bundelen hun kracht op Dunamare-bijeenkomst
Onlangs organiseerde de collega's van de afdeling Onderwijs en Kwaliteit van Dunamare een interessante bijeenkomst voor examencommissieleden. Het doel? Samen de rol van examencommissies verkennen én ervaringen delen. Marieke van den Vlekkert, beleidsadviseur Onderwijs en Kwaliteit: “Er is hard gewerkt en waanzinnig veel informatie uitgewisseld tussen de collega’s van de verschillende scholen.”
Sinds ruim twee jaar is het verplicht om als middelbare school een examencommissie te hebben. Wat is de kerntaak van zo'n commissie?
Marieke: “Het borgen van de kwaliteit van de examinering, en dan met name gericht op de schoolexamens. We kennen allemaal de voorbeelden waar het mis ging elders in het land; daar was het examenprogramma bijvoorbeeld niet volledig afgenomen. Sindsdien ligt er veel meer focus op de inhoud en daarbij heeft de examencommissie een belangrijke rol.”
Jullie hebben een bijeenkomst georganiseerd voor alle examencommissieleden van de Dunamare-scholen. Wat was de aanleiding?
“We zagen dat het voor veel leden zoeken was naar de invulling van hun rol: wat mógen we en wat móeten we? Dat hier behoefte aan was, hebben we goed aangevoeld: in het inspectierapport dat in het najaar verscheen, staat dat de examencommissies meer mogen groeien in hun rol. We waren dus blij dat we deze training al op poten hadden gezet voor de nodige ondersteuning.”
Missie geslaagd?
“Zeker! Er was een grote opkomst; vrijwel alle scholen waren vertegenwoordigd en vaak zelfs met meerdere leden. Het was heel fijn dat het Haarlemmermeer Lyceum Dalton haar deuren wilde openen voor de bijeenkomst en alle gasten op uitstekende wijze heeft verzorgd. Piet Groenewegen en Tes Schmeink van de VO-raad begeleidden de middag en deden dit op een zeer interactieve manier. De belangrijkste thema’s die aan bod kwamen, waren de wettelijke taak van een examencommissie, de keuzes die een commissie kan maken én het verschil tussen zorgen en borgen. Daarnaast stond de bijeenkomst in het teken van ervaringen uitwisselen.”
Liepen die uiteen of zat men op één lijn?
“De collega’s vonden veel herkenning bij elkaar. Ze lopen tegen dezelfde dingen aan en vonden het fijn om hierover te sparren. Ik denk dat iedereen met een lading verfrissende ideeën en nieuwe informatie naar huis is gegaan, wat vervolgens weer gedeeld kan worden met collega’s op de eigen school. Daar zullen vast weer mooie gesprekken uit voortkomen!”
Staat er een vervolg gepland?
“Onze afdeling onderzoekt hoe we de examencommissies verder kunnen helpen en ondersteunen bij het uitdragen van hun rol. We houden ons ook bezig met de borging van kwaliteit, maar dan op overkoepelend niveau. Als we de handen ineenslaan kunnen we elkaar versterken!”