“Het is van belang dat docenten op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen”
Techniek en technologie zijn overal en de ontwikkelingen gaan razendsnel. De inzet van technologie is in geen enkele sector meer weg te denken en de opmars plus brede inzet van AI is bijna dagelijks in het nieuws. Deze snelle veranderingen vragen om snelle bijscholing. Ook (of vooral juist) in het onderwijs waar leerlingen worden opgeleid voor een toekomstbestendige carrière. Daarom is er een vanaf nu een online platform voor én door docenten met interesse voor technologie en techniek: les-stof.nl.
De afgelopen maanden is door een aantal Dunamare collega’s, in nauwe samenwerking met docenten en onderwijsprofessionals van Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland (SVOK) en het Nova College, hard gewerkt aan de website. Dunamare-collega en programmamanager Amber Pranger is enthousiast: “Deze website is ontwikkeld in het kader van de subsidie STO, onderdeel docentprofessionalisering. Hier verzamelen we onder meer cursussen, trainingen en workshops die aansluiten bij de doelstellingen van STO, geschikt voor álle docenten en ondersteuners in het voortgezet onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs.”
Volledig ontzorgen
Sherman Cijntje is als docent van het Haarlem College nauw betrokken bij de ontwikkeling van lesSTOf: “Het is van belang dat docenten op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen en technologieën én weten hoe ze dit in de lessen kunnen toepassen. De nieuwe website kan hier goed bij helpen. Het is de bedoeling dat het aanbod op de site continu wordt aangevuld en gevoed door de bezoekers zelf. Dit aanbod kan afkomstig zijn van andere websites, maar het kan ook een verzoek zijn tot het organiseren van een specifieke workshop.” Amber Pranger: “Het belangrijkste is dat wij de docenten met dit platform willen ontzorgen. Zo hoeven ze niet meer het internet af te struinen voor een geschikte training. Ook nemen we de organisatie van workshops bij voldoende interesse uit handen. Hierbij staat kwaliteit voorop.” De kwaliteit wordt bewaakt door een redactieteam bestaande uit docenten en onderwijsprofessionals met kennis van het vakgebied. Cijntje: “Het kost docenten op deze manier niets om zich te professionaliseren op het gebied van techniek en technologie.”
Nieuwe ideeën
Het blijft bij lesSTOf niet bij het aanbieden van professionaliseringsaanbod. Docent Sjaak Bakker van het Dali College, betrokken namens SVOK: “Er zijn veel docenten die zich bezighouden met meer techniek en technologie in de lessen, maar vaak is dat toch wel een beetje pionieren. Omdat veel nieuw is, loop je als docent soms tegen opstartproblemen aan. Zo’n probleem kan ertoe leiden dat de ontwikkeling of het gebruik van de nieuwe technologie of lesmethode stil komt te liggen en dat is natuurlijk zonde. Daarom willen we in de loop van volgend jaar lesSTOf uitbreiden met een soort prikbord waar (techniek)docenten uit het voortgezet onderwijs met elkaar in contact kunnen komen, elkaar vragen kunnen stellen en tips kunnen uitwisselen. Geen forum met discussies, maar een handige database voor vragen en antwoorden. Daarnaast willen we de keuzevakken en modules die de afgelopen vier jaar ontwikkeld zijn binnen de regio graag op lesSTOf delen in een universeel bruikbaar format. Kortom: we hopen dat lesSTOf dé centrale plek wordt voor (techniek)docenten in het voortgezet onderwijs. Zo zorgen we samen voor duurzaam, dekkend en kwalitatief sterk technisch onderwijs!”