10 maart 2023

“Wanneer je samen iets creëert, is er meer draagvlak”

Rob Hartman (36) zette zijn eerste stappen in het onderwijs als stagiair LO-docent op het Maritiem College IJmuiden (MCIJ). Dertien jaar later werkthij nog steeds met veel plezier op het MCIJ/TCV. Inmiddels niet meer als docent, maar in de rol van adjunct-directeur. Rob: “Verbinden vind ik belangrijk.”

“Als kleine ukkepuk liep ik al in deze school rond. Mijn vader heeft hier ruim veertig jaar gewerkt en nam mij regelmatig mee. Dat is natuurlijk niet de enige reden waarom ik hier aan de slag ben gegaan. Ik ben met name gevallen voor de doelgroep van deze school; die vind ik heel leuk. Onze leerlingen zeggen alles wat ze denken en halen graag een grapje uit. Daar houd ik van. Bovendien zijn het doeners, die het fijn vinden om te bewegen, net als ik. Of ik ook technisch ben? Nee, helaas niet. Als ik zie wat de leerlingen allemaal kunnen en maken, ben ik echt diep onder de indruk.”

Samen creëren

“Ik richt mij op alles wat er in de school gebeurt. Hoe ziet ons onderwijs eruit, waar willen we naartoe, wat speelt er binnen de teams, vaart iedereen dezelfde koers? Ik ben graag in overleg met alle collega’s, zodat iedereen kan meedenken over wat we hier doen. Wanneer je samen iets creëert, is er ook meer draagvlak. Onlangs hebben we met alle collega’s die een lesgevende taak hebben een poster ontwikkeld. Daarop staat hoe wij in de basis een les vormgeven. Op deze manier zijn we voorspelbaar richting de leerlingen en zorgen we voor rust. Zo’n proces opzetten vind ik het allerleukst om te doen. Want wat er in de klas gebeurt; daar draait het om voor mij. Dan heb je het écht over onderwijs.”

Leesplezier

“Iets waar ik naar uitkijk, is de bibliotheek die we volgend schooljaar krijgen met mooie leesboeken. Ook gaat een leesconsulent ons helpen om het leesplezier van de leerlingen te vergroten. Want: een goed leesniveau begint bij leesplezier. Een ander mooi project waar we mee bezig zijn, is het optimaliseren van de samenwerking tussen onder- en bovenbouw. Wanneer docenten uit verschillende leerjaren samen lessen vormgeven en ontwikkelen, draagt dit bij aan de resultaten die worden behaald. Ik vind verbinding erg belangrijk; uiteindelijk moeten we het samen doen.”