"Wiskunde mag levendiger"
Misschien is het een beetje raar om een hele dag te organiseren rondom een cijfer maar vandaag, op 14 maart, gebeurt het toch. Het is Internationale Pi-Dag! Wat doen onze Dunamare-scholen aan deze wiskundedag? We spreken Bas Dekker (27), wiskundedocent op het Haarlem College.
Bas: “Wat gebeurt er als een wiel uitrolt, hoe vaak wentelt het om en wat weten de leerlingen zelf van Pi? Het blijft leuk om wiskunde nét wat aantrekkelijker te maken. Deze dag is daarvoor bij uitstek geschikt. Op Pi-Dag wordt het bestaan van het cijfer Pi gevierd, een wiskundig belangrijk cijfer dat onder meer gebruikt kan worden om de omtrek van een cirkel te berekenen. Dit belangrijke wiskundige getal is oneindig en begint met de cijfers 3,14159265358. Internationale Pi-Dag is daarom niet geheel toevallig op 14 maart; deze datum wordt in het Amerikaans als 3-14 opgeschreven. En laat ons lesprogramma hier nou nét op aansluiten!”
Aan te leren
“Je zal het niet direct zeggen, maar ik had vroeger niks met getallen. Mijn moeder moest dan ook heel hard lachen toen ik haar vertelde dat ik de opleiding tot wiskundedocent wilde volgen. Maar wat blijkt: het past ontzettend goed bij me! Ook al heb je niet direct aanleg, het valt écht aan te leren. Dit geef ik mijn leerlingen ook mee: je kunt bepaalde skills eigen maken, als je maar doorzet. Mijn collega vergeleek het laatst met sporten - als je het vaak doet dan zie je het verschil. Dit geldt ook voor wiskunde. Hoe vaker je het oefent, hoe meer je brein zich gaat ontwikkelen.”
Spelend leren
“Ik kan me voorstellen dat veel leerlingen het vak wiskunde saai en moeilijk vinden. Daarom probeer ik mijn les steeds vaker dynamisch te maken. Zoals de tafels oefenen tijdens het overgooien van een bal of een robot programmeren om hoeken te tekenen. Dat vinden de leerlingen doorgaans heel erg leuk. En een bijkomend voordeel: je onthoudt alles veel beter. Het mag allemaal wel wat levendiger dan het boek en de sommen. Je zult zien dat wiskunde dan écht leuk is!”