12 juli 2024

Leerlingen Ichthus Lyceum vallen in de prijzen met profielwerkstuk

Loïs van Lierop en Yuna Jansen, net geslaagd en in het bezit van een vwo-diploma, sleepten onlangs maar liefst twee prijzen in de wacht! De oud-leerlingen van hetIchthus Lyceum werden met hun profielwerkstuk (pws) derde bij de KNAW-onderwijsprijs 2024 en eerste in een wedstrijd georganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Leraren Maatschappijwetenschappen. Hun pws gaat over de representatie van vrouwen in reclames en het effect daarvan op de identiteitsontwikkeling van jonge vrouwen. “Een belangrijk en actueel onderwerp”, aldus de leerlingen.

De twee vriendinnen steken direct van wal. “Wij hebben aangetoond dat reclames niet alleen de maatschappij weerspiegelen maar ook actief bijdragen aan het vormgeven van percepties over vrouwelijkheid en rolpatronen. Uitingen in reclames en media hebben echt effect op de beeldvorming van jonge vrouwen.” Dit hebben ze op diverse manieren onderzocht door onder andere meiden in de leeftijd van 15 tot 19 jaar te interviewen en leerlingen uit groep 7 van basisschool de Koningin Emmaschool in Haarlem te vragen tekeningen te maken van een vrouw aan het werk én een man aan het werk.

Beeldvorming

Het resultaat vonden Loïs en Yuna zeer opmerkelijk in deze moderne tijd. “Vrijwel de meeste tekeningen laten een stereotiep beeld zien. Een tekening van een vrouw die een huilende baby troost of een vrouw achter een strijkplank. De man wordt vaak afgebeeld achter een bureau met een laptop. Best bizar”, aldus Yuna. Loïs vult aan: “Er zijn wel wat tekeningen gemaakt waarbij zowel de man als de vrouw met een laptop wordt getekend maar die zijn echt in de minderheid.” Ze hopen met het profielwerkstuk wat besef te creëren en hebben een model opgericht om de reclames te analyseren. Yuna: “Kijk kritisch naar reclames; ook onbewuste dingen kunnen invloed hebben op de beeldvorming van jonge mensen.”

Bewustzijn creëren

Rector Machiel Doeleman is ontzettend trots: “Docent Lars van der Bruggen heeft het profielwerkstuk opgegeven voor drie wedstrijden. En terecht! Hun diepgaande analyse toont niet alleen de evolutie van vrouwelijke representaties door de decennia heen, maar ook de subtiele en soms expliciete manieren waarop genderrollen worden vormgegeven en in stand gehouden door de reclamewereld.” De oud-leerlingen vinden het een eer dat hun profielwerkstuk in de prijzen is gevallen. Loïs: “Als commentaar kregen we dat het op een bachelor scriptie leek, een enorm compliment! We hebben er veel tijd in gestoken, maar dat voelde helemaal niet zo. We hebben heel veel plezier gehad en veel geleerd van dit boeiende onderwerp. En eigenlijk waren we nog helemaal niet klaar met het doen van onderzoek.” Bovendien wilden zij bewustzijn creëren. Yuna: “Wij zijn feministisch ingesteld en streven naar gelijkheid. We hopen deze kennis door te geven.”